Responsive image

2023

English Superheroes 10. - 14. 7. 2023

10.7.
Den na příměstském táboře, kde se mluví pouze anglicky, začal příchodem všech účastníků. Poté jsme si užívali volnou zábavu, kde jsme se mohli seznamovat a hrát různé aktivity. Po chvíli nám vedoucí představili sami sebe a následoval test, abychom se o nich dozvěděli více informací. Poté nás provedli představením budovy a seznámili s pravidly. Dále jsme byli rozděleni do týmů a každý tým si vytvořil svoji vlajku a "superpowers" - speciální dovednosti, které jsme si přidělili. Poté jsme se zapojili do různých týmových her, které měly za cíl posílit spolupráci a komunikaci. Hráli jsme hry jako "Seřaďte se", "Vymění se ten", a "Najdi někoho, kdo". Po dopoledních aktivitách jsme se přesunuli do restaurace Eva, kde jsme si vychutnali výborný oběd. Poté jsme se přesunuli do Javorky, a cestou jsme strávili čas i v místní knihovně. Zde jsme pracovali se slovní zásobou a zaměřili se na slovesa. Prováděli jsme různé dramatizace a anglické hry. Celý den na příměstském táboře byl plný zábavy, nových zkušeností a příležitostí procvičovat angličtinu. Každá aktivita byla navržena tak, aby nám pomohla zdokonalit se v jazyce a zároveň se dobře bavit s ostatními účastníky.
11.7.
Druhý den na příměstském táboře byl plný zajímavých aktivit, které nám přinesly jak zábavu, tak i možnost procvičovat angličtinu. Začali jsme hrou "Riskuj", kde jsme si mohli vyzkoušet soutěžní atmosféru a vylepšit své znalosti anglického jazyka. Tato hra nás provázela různými otázkami a úkoly, které se týkaly různých témat a slovní zásoby. Poté jsme se zaměřili na hry spojené se slovní zásobou. Jednou z nich byla hra "Moje prázdniny", kde jsme popisovali a sdíleli své dovolené s ostatními. Tím jsme si procvičili slovní zásobu týkající se cestování, aktivit a míst, které jsme navštívili. Po dopoledních aktivitách jsme se přesunuli na výlet. Navštívili jsme hrad Svojanov. Během výletu a při prohlídce jsme se snažili komunikovat anglicky a popisovat běžné věci, jako jsou stavební prvky, zahrady a historické události. Po návratu z výletu jsme pokračovali do města Polička, kde jsme měli možnost prozkoumat další zajímavá místa. Zde jsme opět praktikovali angličtinu, komunikovali s místními obyvateli a popisovali své dojmy z města.
12.7.
Začali jsme hrami zaměřenými na slovní zásobu týkající se našeho těla. Hráli jsme různé hry, jako například "Moje tělo", kde jsme se učili pojmenovat a popisovat různé části těla. Po dopoledních aktivitách jsme se přesunuli do parku Javorka, kde jsme se zapojili do sportovních her. Hráli jsme fotbal, vybíjenou a další sportovní aktivity, které nám nejen posilovaly fyzickou kondici, ale také nám umožnily praktikovat angličtinu při komunikaci s ostatními hráči. Po vyčerpávajícím odpoledni jsme se přesunuli do restaurace, kde jsme si pochutnali na chutném obědě. Po dobře zasytěném bříšku jsme se připravili na další zábavnou aktivitu - rozhovor se superhrdinou. Měli jsme možnost se setkat s fiktivním superhrdinou a položit mu různé otázky. Tato interakce nám pomohla rozvíjet naše komunikační schopnosti v angličtině a zároveň nám přinesla spoustu zábavy. Odpoledne jsme se věnovali hře zaměřené na slovní zásobu týkající se našeho volného času. Vytvářeli jsme věty a rozhovory spojené s různými aktivitami, které děláme ve svém volném čase. Tím jsme si rozšiřovali slovní zásobu a zlepšovali svou schopnost vyjadřovat se v angličtině.
13.7.
Čtvrtý den tábora jsme se vydali na zajímavý výlet do Litomyšle. Ten den byl plný objevování a kulturních zážitků. Začali jsme s prohlídkou města, kde jsme si mohli vychutnat krásnou architekturu, okouzlující zahrady a historické památky. Významným bodem prohlídky byla návštěva rodného domu Bedřicha Smetany, slavného českého skladatele. Po prohlídce jsme navštívili interaktivní bludiště a regionální muzeum s expozicí "Kdo si hraje, nezlobí". Děti měly možnost prozkoumat různé interaktivní prvky a objevovat zajímavé informace. Bylo to skvělé místo pro zábavu a zároveň pro rozšiřování našich znalostí. Během pobytu ve městě děti provedly průzkum a zjišťovaly, jaký vztah mají lidé k angličtině. Měly možnost komunikovat s místními obyvateli a získat pohled na používání angličtiny v běžném životě. Tímto způsobem děti praktikovaly angličtinu v reálných situacích a zlepšovaly svou schopnost komunikovat v cizím jazyce.
14.7.
Poslední den tábora jsme se vypravili na výlet "na Hory". Tento výlet nám poskytl možnost vychutnat si krásy přírody a strávit poslední den společně. Během výletu jsme se také věnovali stavění domečků z přírodních materiálů, což byla skvělá aktivita pro týmovou spolupráci a kreativitu. Po odpoledním výletu jsme se vrátili do tábora a vyrazili na závěrečný oběd do restaurace Eva. Bylo to skvělé vyvrcholení našeho pobytu, kdy jsme si mohli vychutnat výborné jídlo a zároveň si užít poslední společné chvíle. Poté přišel čas na slavnostní okamžik - předání certifikátů. Každý účastník tábora obdržel certifikát o účasti a ocenění za svou aktivitu a zapojení během pobytu. Byl to důležitý okamžik, který nám připomněl veškeré úsilí, které jsme vložili do našeho vzdělávacího a zábavného programu.

Tvořivé prázdniny 10. - 14. 7. 2023

Jak název táboru napovídá, letos jsme se zaměřili na různé tvoření. Ale nejen to, i výletů bylo spoustu a samo sebou byl každý spojený s poznáním nějakého zajímavého řemesla.

Pondělní den jsme strávili v České Třebové – tedy na DDM. Přijela za námi paní Obdržálková a díky ní a jejím pomocnicím se nám během dne pod rukami zrodili krásní broučci a berušky. Dílna to byla krásná, i když časově náročná, ale myslím, že stála za to. I když jsme si během dne odskočili na oběd, nikdo neodešel bez hotového výrobku.

V úterý nás čekala cesta do Velkých Losin. Vlakem jsme se přemístili nejdříve do Zábřehu na Moravě a pak navazujícím spojem už rovnou do Velkých Losin. Tady nás čekala návštěva Velkolosinské pralinkárny, kde nás paní majitelka seznámila s tím, jak pralinky vznikají. Zároveň jsme měli možnost i jednotlivé pralinky ochutnat. Součástí provozovny je i úžasná cukrárna, takže jsme se na další cestu jak se patří posilnili. Potom nás čekal výšlap na rozhlednu Bukovku. Zde jsme se trochu občerstvili a už jsme spěchali zpět na nádraží na vlak domů.

Středeční den byl ve znamení vůně pečiva a chleba. Návštěva Sázavské pekárny v Lanškrouně byla jistě zajímavým zážitkem. Dozvěděli jsme se jak chleba a pečivo vzniká, viděli jsme plést vánočky, dělat rohlíky, chlebíčky i cukrářskou výrobnu. Ke svačině jsme dostali koblížky, a když přestalo pršet, vydali jsme se k Lanškrounským rybníkům na oběd. Stihli jsme si zahrát společně jednu bezva hru a už nás čekala cesta na nádraží a domů.

Čtvrteční den se nesl ve znamení vůně levandule – vypravili jsme se na levandulový statek v Bezděkově. Z České Třebové jsme vlakem dojeli do Zábřehu na Moravě a tam už na nás čekal autobus, který nás dovezl rovnou na statek. Zde jsme měli komentovanou prohlídku statku, dozvěděli jsme se o jeho historii a pak o samotném zpracování a výrobě produktů z levandule. Prošli jsme si levandulovou stezku, na níž jsme mimo jiné zjistili, jaká zvířátka a rostliny se v dané oblasti vyskytují. Zároveň děti plnily kvíz, který si pro ně Ivetka připravila. Poslední zastávkou byl levandulový obchůdek, kde byla možnost nákupu jednotlivých levandulových produktů. A pak už jsme se vydali na zpáteční cestu.

Páteční den jsme strávili v budově Paleta, kde jsme celý den tvořili. Rozdělili jsme se do skupin a postupně měnili stanoviště. Vyrobili jsme si šumivky do koupele, bylinkovou koupací sůl, náramek z kůže, a nakonec jsme z plat od vajíček vytvořili kytičky.

Pak už nás čekalo jen rozloučení a přání krásného zbytku prázdnin.

Děkuji dětem, které byly skvělé, děkuji všem, kteří se nám na našich výletech a dílnách věnovali a děkuji vedoucím za jejich obětavost, pomoc a svědomitou a skvělou spolupráci ♥

Za rok se budeme těšit! Naděnka, Ivetka a Lada.

Activity I. 17. - 21. 7. 2023

Pondělní ráno se neslo ve znamení sportovního tábora Activity 1. Již o půl osmé se trousili první nedočkavci s koly. Dnes byl v plánu cyklovýlet do Ústí nad Orlicí, kde pro nás byl připravený kurz sebeobrany. Po prezenci a nutném proškolení o bezpečnosti, jsme se vydali směrem do našeho okresního města. Během cesty nás potkala osvěžující letní přeháňka, která nás po tropických dnech krásně schladila. Přes všemožné technické potíže s koly jsme se všichni zdárně dopravili k cíli. V tělocvičně jsme si pod vedením zkušených trenérů vyzkoušeli pestrou škálu chvatů, která se nám během sebeobrany může v životě hodit. Zahráli jsme si spoustu pohybových her a shlédli souboj vedoucích v boxu. Po náročném fyzickém výkonu jsme se šli občerstvit do nedalekého hotelu UNO, kde jsme si vychutnali výtečný oběd a pak už frrrr zpátky domů.

Úterní Lasergame Pardubice je velmi oblíbená pecka, která patří mezi TOPku kažý rok. Nemohli jsme ji vynechat tedy ani tento rok. Po rozdělení na jednotlivé týmy jsme se oddali radovánkám v aréně. Všichni jsme si to užili na plný pecky a pěkně nám po náročném výkonu vyhládlo. Proto jsme se vydali do Mc’Donalds na oblíbený burger s hranolkami. Byl to den jako korálek i když bylo vedro k padnutí, byla to opravdová pecka. Ve vlaku jsme si všichni oddechli a začali jsme se těšit na následující den, co nám zase přinese za zážitky.

Trampolínový park Jump Family v Olomouci, tak to byl náš středeční program. Tři hodiny řádění na trampolínách uplynuly jako voda. Vyzkoušeli jsme všechno, co tato aréna nabízí- lezecká stěna, skákání přes překážky, foam Pit, airtrack a mnoho dalšího. Možností bylo velké množství a každý si našel, co ho bavilo nejvíce. Ve vlaku zpět jsme téměř všichni podřimovali a nabírali síly na další adrenalinové dobrodružství.

Počasí nám celý týden přálo, tak jsme se vydali vlakem do Brna. Dnešek se nesl ve znamení lanáče – Jungle park. Podle velikosti a zdatnosti jsme se rozdělili do tří skupinek. Všichni jsme byli proškoleni o bezpečnosti, nasadili jsme helmy na hlavy a hurá do výšin. Některé překážky byly opravdu náročné, spousta z nás si posunula svoje hranice zase o něco dál. Stali jsme se zase o kus silnějšími. Sluníčko svítilo a pobyt u řeky Svratky byl moc příjemný. Čtvrtý den byl opravdu náročný, ale všichni se s ním poprali, jako tygři. Klobouk dolů před všemi aktiviťáky, jsou to borci.

Pátek se nesl v odpočinkovém duchu, měli jsme namířeno do Srnova, kde pro nás měli připravený program dobrovolní hasiči z České Třebové. Během cesty jsme si vyzkoušeli zrychlený přesun, protože nám cesta trvala déle, než jsme předpokládali. Když jsme došli k cíli, seznámili jsme se s tím, co obnáší práce dobrovolného hasiče, co vše musí umět, jak vypadá jeho výstroj. Prozkoumali jsme hasičské auto a pak jsme si vyzkoušeli stříkat z hadice. To byla velká psina, dokonce nám hasiči ukázali, jak se stříká z lafety. Byl to skvělý zážitek, všichni jsme si opekli párek na ohni, pod odborným dozorem hasičů a pak jsme se odebrali zpět do Rébusu, kde jsme zhodnotili celý týden. Na každého čekala odměna a pamětní list. Pak už nezbývalo než se rozloučit a plni zážitků se odebrat ke svým domovům.

Byl to prima týden, nadupaný sportem a spoustou zážitků. Za rok se na vás bude zase těšit banda prima vedoucích, kterým patří moje velké díky-Hanka Janošíková, Filip Škeřík a Aneta Pirklová.

Pavla Šedivá – hlavní vedoucí Activity táborů

Prázdniny s Kamarádem 17. - 21. 7. 2023

Tak máme zase týden s kamarády za sebou.

Letos jsme tábor zahájili v Javorce, kde děti tak trochu běhaly a zároveň luštily křížovku. Už v DDM jsme se rozdělili do tří družstev: oranžové, zelené a modré.

Po výborném obědě ve Vavřinových lázních jsme se opět vrátili do DDM, kde si děti vyrobily náramek se svým jménem, přívěšek na klíčenku a nazdobily šátek dle barvy jeho družstva.

Druhý den jsme už absolvovali cestu do Litomyšle, kde jsme si prohlédli kostel a poslechli si malou přednášku o jeho historii. Také nás čekalo plnění úkolů v zámeckém bludišti a odpoledne jsme strávili na dětském hřišti kousek od náměstí.

Ve středu nás čekal nejdelší výlet, a to do Zoo Ostrava. Cestování bylo fajn, děti se zabavily ve vlaku různými hrami. Nejlepší však z celého dne byla zvířátka, zvláště sloni, žirafy, šelmy a opice. Děti si koupily i suvenýry a samozřejmě zbyl čas i na zmrzliny, hranolky a langoše.

Čtvrtek byl ve znamení klokana, nebo-li Skippy Letohrad. Děti se vyřádily na všech atrakcích, které park nabízel a pak už na nás čekal velmi dobrý řízek s bramborovou kaší. Po obědě jsme ještě zašli na dětské hřiště na místním sídlišti. Takže dnes byl opravdu ve znamení skoků, skákání a přeskakování.

A je tu pátek, už nám to končí, ale ještě si to pořádně užijeme!!! Ráno bylo počasí chladnější, což bylo fajn, protože nás čekal „pochoďák“ k hasičské chatě u Floriána. Cestou děti plnily různé úkoly. Také jsme si povídali o historii České Třebové – Rotunda sv. Kateřiny, starém hřbitově apod. U chaty jsme si opekli vuřtíky pod dozorem pana hasiče, kluci si zahráli fotbal a děvčátka se vyřádila na houpačkách, kolotoči nebo přírodní klouzačce. Také si mohli koupit drobné občerstvení, nanuky ve stánku za velmi dobré ceny. Pak už nás čekala cesta nazpátek do DDM, kde ještě děti po skupinkách nakreslily, co se jim na táboře líbilo nebo nelíbilo, co by si přály s námi absolvovat v příštím roce nebo jen nějaké přání pro nás, vedoucí. Za odměnu jsme ještě dětem koupili nanuky a rozdali drobné dárečky na rozloučenou.

Tak myslím, že jsme si to všichni užili, jak děti, tak my čtyři „kamarádky“- vedoucí.

Takže za rok ahooooj – Iveta, Verča, Zlatka a Sylva

Prázdninové putování Březová n. S. 17. - 21. 7. 2023

Jak už je každoročním zvykem, i letos připravil DDM Kamarád Česká Třebová, pro děti z Březové nad Svitavou a okolí příměstské tábory.

První se uskutečnil v termínu od 17. 7. do 21. 7. 2023. Na děti čekalo spoustu výletů a dobrodružství.

V pondělí 17. 7. 2023 se 74 dětí sešlo v tělocvičně ZŠ Březová nad Svitavou, kde se nejdříve rozdělily do 8 barevných oddílů. Následovala výroba mramorovaných hrníčků, malování na hliníkové tácky, dovádění v tělocvičně a přednáška o Antarktidě, kterou si pro ně připravil Michael Matějka. Po výborném obědě, který pro děti připravily kuchařky ze ZŠ, čekalo děti sportovní a vědomostní dovádění na atletickém hřišti.

Vzhledem k velkému počtu účastníků se děti od úterý rozdělily do dvou skupin.

První skupinka vyrazila v úterý 18. 7. 2023 autobusem na motokáry v Litomyšli. Děti se na tento den velice těšily a také si ho náležitě užily. Po jízdě na motokárách jsme se přesunuli do ZD Dolní Újezd – provoz Vidlatá Seč. Zde jsme si prohlédli a měli možnost si pohladit telátka, krávy. Navštívili jsme také dojírnu a dozvěděli se mnoho zajímavého o práci v takovém to družstvu.

Druhá skupinka absolvovala tento výlet ve čtvrtek 20. 7. 2023.

Druhá skupinka vyrazila v úterý 18. 7. 2023 autobusem do Lipnice nad Sázavou. Zde jsme se vydali ke Zlatým vočím, Ústům pravdy a Bretschneiderovu uchu. Po pěkné procházce, nás čekala prohlídka hradu Lipnice nad Sázavou.

První skupinka absolvovala tento výlet ve středu 19. 7. 2023.

První skupinka vyrazila ve čtvrtek 20. 7. 2023 vlakem do KOVOZOO ve Starém Městě u Uherského Hradiště. Zde jsme si mohli prohlédnout a nejen to, ale i sáhnout, vylézt, posedět na zvířátkách vyrobených z kovu. Čekal na nás také workshop v kovárně, kde jsme si společnými silami vykovali hřebík. Měli jsme možnost se vláčkem projet po celém přístupném i nepřístupném areálu firmy, která provozuje KOVOZOO. Byl to super výlet.

Druhá skupinka navštívila KOVOZOO ve středu 19. 7. 2023.

V pátek 21. 7. 2023 se obě skupinky opět spojily a vyrazily do Svitav. Po rozdělení do tří skupin se „rozprchly“ po Svitavách. Jedna skupinka vyrazila na autodráhu, druhá do muzea, kde si mohla prohlédnout výstavu retro hraček a Ottendorferům dům a třetí se šla podívat na záchranku a prohlédnout si Langerovu vilu. Zhruba po dvou hodinách se skupinky vzájemně vyměnily tak, aby měli všichni možnost si užít vše.

Po prohlídkách a dovádění na autodráze následovalo ukončení tábora na dvoře muzea.

Děkujeme Městu Březová nad Svitavou, Obci Brněnec, Pohledy, Lavičné, Rudná, Želivsko, Rozhraní, Bělá nad Svitavou, Vítějeves a Městysu Svojanov za poskytnutí finanční dotace. Paní Marii Jedličkové, Městu Březová nad Svitavou a dvěma dalším dárcům za poskytnutí finančních darů. Vedení ZŠ Březová nad Svitavou za poskytnutí prostor.

Parta vedoucích Pavla, Martin, Terka, Jitka, Natálie, Jana, Hana a Katka

Těšíme se na vás příští rok.

Prázdninové toulky 24. - 28. 7. 2023

Letošní příměstský tábor se nám i přes ne velmi příznivé počasí velmi vydařil.

V pondělí jsme se všichni sešli v osm hodin v budově DDM Kamarád. Jako první nás čekaly seznamovací hry, při kterých jsme měli před sebou nelehký cíl – zapamatovat si všech 31 jmen. Poté jsme se vydali do parku u sídliště Trávník, kde nás zastihla první krátká přeháňka. Po venkovních hrátkách nás čekal oběd ve Vavřinových lázních. Odpoledne bylo kreativní, strávili jsme ho zdobením vaků na záda.

V úterý nás čekal první výlet do ZOO v Olomouci. Úplně přeplněný autobus nás dovezl úspěšně z nádraží až na Svatý kopeček, kde se ZOO nachází. Viděli jsme spoustu zvířátek a prošli si křížem krážem celý areál. Celý den nám ale počasí nepřálo, což nás nezastavilo, protože nejsme z cukru! Vytáhli jsme pláštěnky a výlet jsme si i tak užili.

Ve středu přišel nejvíce očekávaný výlet do Bruno Parku v Brně. Po dlouhé cestě jsme před obědem dorazili na místo činu. Čekalo nás přes 40 atrakcí, mezi nimi mnoho lanových prolézaček, tobogánů, skákacích hradů, bludišť a autodromu. Pár odvážlivců si dokonce vyzkoušelo i volný pád z výšky 4 metrů.  V parku se vyřádili jak děti, tak i my vedoucí.

Čtvrteční program se odehrával v Lanškrouně na hřišti Spartan Race, kam se děti musely dostat samy bez jakékoli pomoci, pouze s mapou.  Nejrychlejší skupina dorazila do cíle po necelých 55 minutách. Po závodění a hraní všelijakých her jsme se po cestě stavili nakoupit dobrůtky na přespávačku v budově DDM Kamarád, která nás čekala. Večer jsme si objednali pizzu k večeři a pustili pár filmů. Než se všichni uložili ke spánku, ukuchtili jsme si společně něco dobrého na snídani. Palačinky i perníková buchta se povedly a všem ráno moc chutnalo.

Po vydatné snídani nás čekal oběd v Restauraci na Horách. Cestou jsme se rozdělili na 3 skupinky, které mezi s sebou soutěžily v Selfie Challenge. Úkolem bylo cestou splnit co nejvíce bodů napsaných na papíře a u každého se vyfotit – například vyfotit se s prodavačkou, červeným autem nebo získat 3 podpisy od kolemjdoucích. Nakonec všechny skupinky stihly dojít na místo ještě před bouřkou, která nás zastihla při obědě.

Náš tábor jsme zakončili vyhlášením a předáváním pamětních listů a cen a v 15:00 před budovou DDM Kamarád si rodiče přišli rozebrat své ratolesti.

Tábor jsme si my vedoucí moc užily a doufáme, že naši táborníci také!

Těšíme se na Vás za rok – Monča, Ráďa a Káťa

Malí detektivové 31. 7. - 4. 8. 2023

Pondělí 31.7.

První den detektivního tábora začal tím, že všichni účastníci byli rozděleni do týmů a každý tým dostal svou vlastní detektivní kancelář. Poté proběhly seznamovací hry, které měly za cíl navázat nová přátelství a rozvíjet týmovou spolupráci.

Po dopoledních aktivitách se všichni vypravili na oběd do restaurace, kde si mohli odpočinout a nabrat energii na odpolední program.

Odpoledne strávili v parku, kde byla připravena běhací křížovka. Týmy musely prozkoumávat park, sbírat důležité indicie a odhalovat záhadné zprávy, aby vyřešily tajemství skryté v křížovce.

Na závěr dne se věnovali tvorbě mapy, která měla obsahovat důležitá místa v okolí tábora a tajemná místa, která budou sloužit jako vodítka pro jejich budoucí detektivní mise.

Úterý 1.8.

Druhý den detektivního tábora začal výletem vlakem do města Chrudim. Po příjezdu do Chrudimi byla na programu prohlídka muzea loutek, kde se účastníci dozvěděli mnoho zajímavostí o historii a výrobě loutek. Nejenže se mohli podívat na různé druhy loutek, ale dostali také příležitost vytvořit vlastní loutku v rámci workshopy.

Po výrobě loutek se všichni vydali na cestu zpět, ale tentokrát nebyla cesta obyčejná. Na zpáteční cestě byla totiž připravena zábavná výzva v podobě luštění šifer. Týmy se musely zapojit do hádání a odhalování tajemných zpráv zakódovaných v různých šifrách.

Středa 2.8.

Třetí den začal dopoledne sportovními závody, včetně soutěže s vlaštovkami a týmové spolupráce. Odpoledne byla na programu zábavná část se šiframi, které řešili účastníci na počítači. Byla to skvělá kombinace fyzických aktivit a mentálních výzev pro všechny účastníky.

Čtvrtek 3.8.

Čtvrtý den začal deštivě, a tak jsme zůstali uvnitř. Dopoledne jsme si zahráli hru Bingo a Riskuj, řešili nějaké hádanky na počítači a poslechli si pohádku. Poté, co přišlo odpoledne, kdy se počasí zlepšilo, jsme vyrazili na procházku.

Pátek 4.8.

Poslední den jsme podnikli 7km pěší výlet do Pinguin parku, kde si děti užívaly skákání na trampolíně, jízdu na motokárách a další zábavu. Na zpáteční cestě jsme objevili poklad a poté proběhlo slavnostní rozdání diplomů za vaše dobrodružství.

Vandr s partou 31. 7. - 5. 8. 2023

Letošní první srpnový týden byl již potřetí termínem konání Vandru s partou. Díky úspěšnému poražení Thanose v prvním ročníku a pochytání všech možných Pokémonů během druhého, jsme třetí ročník věnovali lovu 13 bobříků. Vydali jsme se za nimi až na Jesenicko.

První den byl ve znamení čekání na zpožděné vlaky. Cílem byla zastávka Lipová – lázně. Odtud naše kroky mířili ke krasovým jeskyním s krápníkovou výzdobou. Během velmi zajímavé exkurze jsme se dozvěděli nejen rozdíly mezi stalagmity, stalaktity a stalagnáty. Zjistili jsme také, jak byl celý jeskynní systém objeven a jak vznikal. Po výkladu už naše kroky směřovaly do našeho budoucího přechodného domova kempu Bobříkov. Po ubytování v prostorných chatkách a večeři zahořel první táborový oheň a představili jsme celotáborovou hru 13. bobříků. Na druhý den byl naplánován výstup na Šerák. Kvůli předpovědím a možnému špatnému počasí jsme se rozhodli zůstat v tábořišti a lovit bobříky. Mezi prvními ulovenými figuroval bobřík síly, bobřík mrštnosti a bobřík přesnosti. Polední klid a část odpoledne bylo věnováno získání bobříka samoty. Později odpoledne se vyčasilo, a i přes mírné mrholení jsme vyrazili do nedalekého Jeseníku. V krásně zrekonstruovaném muzeu jsme absolvovali prohlídku týkající se historie města a okolí. Večer po návratu na ohni jsme si připravili hermelíny. Třetí den byl celý ve znamení výstupu na horu Šerák. Po poměrně náročném výstupu nás čekala odměna v podobě obědu na chatě Jiří, přímo na Šeráku. Během celého dne někteří úspěšně odlovili bobříka mlčení a hladu. V podvečerních hodinách se v nedaleké řece lovil místo bobříka plavání bobřík otužování. Čtvrtý den nás čekaly Ďáblovy kameny, skalní útvary s vyhlídkou. Odpoledne se uskutečnil lov bobříka květin, bobříka záchrany a bobříka zručnosti. Během večera byl uloven další z bobříků – tentokrát odvahy. Pátý den jsme vyrazili opět do muzea, tentokrát na předem domluvenou prohlídku interaktivní expozice čarodějnických procesů. Velmi dobře zpracovaná expozice, která rozhodně stála za návštěvu, a i pro neskalní fanoušky historie to byl velký zážitek. Další zastávkou byly Priessnitzovy léčebné lázně s venkovními zastaveními pro vodoléčbu. V podvečer jsme zažehli poslední táborový oheň, rozdali poslední z bobříků, kteří se lovili po celou dobu tábora – bobřík ušlechtilosti a bobřík dobrých činů. Večer byl zakončen závěrečným zhodnocením uplynulého týdne i přísliby, že bychom se rádi potkali příští rok. Sobotním úklidem chatek jsme se rozloučili s našim přechodným „domovem“ a vyrazili na zpáteční cestu do České Třebové. Poslední slova na rozloučenou a nám nezbývá než se těšit na příští rok na další Vandr s partou!

Prázdninové hrátky se zvířátky 7. - 11. 8. 2023

Šťastnou sedmičkou, byť deštivě, začal první den příměstského tábora s cestováním za zvířátky. Téměř na třicet dětí se sešlo v Domě dětí a začalo seznamování. A protože sluníčko se schovávalo za deštivými mraky, výborným programem bylo tvoření. Po obědě nás čekalo první setkání se zvířátky. Byly to ryby v místním parku Javorka.

Další den byl spojen s cestováním do nedaleké Litomyšle. Zamířili jsme do Zahradnické a technické školy, kde měli na 400 zvířátek. Viděli jsme spoustu hadů, ještěrek, papoušků, křečků, myší a spoustu dalších, i větších, zvířátek. Dopoledne bylo rychle pryč. Oběd z krabiček jsme si snědli na hřišti, na kterém jsme si také náležitě vyhráli, poté společné hry v Klášterních zahradách a za chviličku odjezd autobusem zpět domů.

Prostředek týdne nás opět přivítal deštivým počasí. Ale nám to ani v nejmenším nevadilo. Chystali jsme se navštívit náchodský zámek. Vystoupali jsme na tři stovky schodů a těšili se na místního medvěda, který žije v zámeckém příkopu. Ale ten se na rozdíl od nás deště bál, tak jsme se s ním neviděli. Zato prohlídka se nám moc líbila, protože jsme pomáhali místní služebné plnit zajímavé zámecké úkoly. Na cestu zpět už svítilo sluníčko a my se těšili na den příští.

Ten byl také cestovatelský. Ale tentokrát pěšky. Cesta utekla jak voda, neboť jsme si zahráli prima stopovačku. V Semaníně jsme pořádně „prošmejdili“ místní kostel. Dokonce i do zvonice jsme mohli a také si každý z nás na zvon zazvonil. K obědu bylo příjemné překvapení – dovezená pizza z českotřebovské pizzerie. Po obědě krátký odpočinek v knajpovišti a setkání s věštkyní Gabrou a nenáročná cesta zpět do České Třebové.

Poslední den byl věnován Hartecké stezce u Vysokého Mýta. Spousta zvířátek byla k vidění. Pohladili jsme si želvu, lamu, oslíka i kozy. Viděli jsme lišky, rybičky, dokonce i krokodýla. Kdo chtěl, zvířátka mohl i nakrmit. Čas neúprosně běžel a náš tábor se chýlil ke konci. Na závěr jsme si slíbili, že se všichni za rok zase potkáme, poslední obejmutí, zamávání a ahoj!!!!

Hanka, Gabča, Terka a Jana

Super prázdniny 7. - 11. 8. 2023

V pondělí 7. 8. 2023 se uskutečnil druhý příměstský tábor ve Březové nad Svitavou. V tělocvičně ZŠ Březová nad Svitavou se sešlo 70 dětí. Zde se rozdělily do 8 barevných týmů. Následovala výroba výrobku z mýdlové hmoty a malování na sklenice. Děti se také dozvěděly něco ze zdravovědy. Protáhly svá těla v tělocvičně pří různých pohybových aktivitách. Po dobrém obědě následovalo společné plnění kvízu.

Vzhledem k velkému počtu účastníků se děti od úterý rozdělily do dvou skupin.

V úterý 8. 8. 2023 vyrazila první skupina autobusem do výrobny baněk Koulier Mrákotín. Prohlédli jsem si ruční výrobu baněk a pak jsme měli možnost si sami baňku ozdobit. Poté jsme se vydali do Hlinska, kde jsme spolu s průvodcem shlédli Betlém Hlinsko. Dozvěděli se něco o dřívějším způsobu života.

Druhá skupinka absolvovala tento výlet ve středu 9. 8. 2023.

V úterý 8. 8. 2023 vyjela druhá skupinka vlakem do Prahy. Ve Březové nad Svitavou zastavil vlak společnosti Regiojet. Po příjezdu do Prahy jsme procházkou historickou Prahou došli k Poslanecké sněmovně. Zde nás čekala prohlídka tohoto místa. Poté následovala návštěva dětem oblíbeného občerstvení McDonald. Po občerstvení jsme se vydali do Muzea fantastických iluzí.

První skupinka absolvovala tento výlet ve středu 9. 8. 2023. Vzhledem k dešti, kterého bylo tento den opravdu hodně, nešli procházkou k Poslanecké sněmovně, ale měli možnost se svézt metrem. To stejné cestou zpět.

Vzhledem ke středečnímu počasí (dešti) musely vyrazit obě skupinky na plánované rafty společně, a to ve čtvrtek 10. 8. 2023. Původní plán, středa druhá skupinka a čtvrtek první skupinka, musel být kvůli počasí změněn. Chtěli jsme oběma skupinkám dopřát plavbu na raftech. A to se také povedlo. Druhá skupinka vyrazila do Brna o 1 hodinu dříve než první skupinka. Nalodila se na rafty a vyplula směr Olympia. První skupinka pak vyplula o 1 hodinu později. Počasí nám přálo a nálada byla perfektní. Všem se nám to moc líbilo. Děti pak měly možnost nákupů v některém z nákupních center v Brně.

V pátek 11. 8. 2023 nás autobusy odvezly k vyhlídce na Hřebči, odkud jsme se vydali naučnou stezkou Důlní stezky. Čekaly nás dvě rozhledny a 9 km chůze. V Kunčině – Nové Vsi jsme naše celotýdenní společné putování zakončili. Autobusy nás odvezly zpět do Březové nad Svitavou.

Děkujeme Městu Březová nad Svitavou, Obci Brněnec, Pohledy, Lavičné, Rudná, Želivsko, Rozhraní, Bělá nad Svitavou, Vítějeves, Chrastavec a Městysu Svojanov za poskytnutí finanční dotace. Paní Marii Jedličkové, Městu Březová nad Svitavou a dvěma dalším dárcům za poskytnutí finančních darů. Vedení ZŠ Březová nad Svitavou za poskytnutí prostor.

Parta vedoucích Pavla, Martin, Terka, Jitka, Natálie, Jana, Hana a Pavlína

Těšíme se na vás příští rok.

Activity II 14. - 18. 8. 2023

Druhý běh Activity tábora jsme zahájili v půlce měsíce srpna. Pondělí se neslo ve znamení cyklovýletu, kdy jsme měli namířeno do Ústí nad Orlicí. Tam na nás čekal seminář sebeobrany. Po nutném proškolení o bezpečnosti pohybu na pozemních komunikacích jsme se rozdělili do týmů a vyrazili. Cesta nám krásně utíkala a počasí nám přálo. V tělocvičně jsme si zařádili a hlavně jsme se naučili, jak se máme bránit, kdyby nás náhodou někdo napadnul, což je dovednost poměrně potřebná. Po fyzickém vypětí jsme se přesunuli do nedalekého hotelu UNO, kde jsme se pořádně nadlábli výborným obědem. Za odměnu jsme se vydali na náměstí na zmrzku, abychom se zchladili. Pak jsme nasedli na kola a zamířili domů.

Většina dětí se mega těšila na úterní den, navštívili jsme Lasergame v Pardubicích. Užili jsme se spoustu srandy a bylo to jedním slovem super. Kdo zrovna neběhal v aréně, tak si mohl zahrát na herním automatu nebo na PSkách různé hry. Všechny nás to moc zmohlo, tak jsme doplnili energií v nedalekém McDonaldu.  Ani jsme se neomrkli a seděli ve vlaku směr Česká Třebová.

Středeční den se nesl v duchu trampolín. Vydali jsme se do nedaleké Olomouce, kde jsme navštívili Jump family. Tato aréna nabízí široké vyžití pro všechny, přes horolezeckou stěnu až po skákání do kostiček. Každý si tam našel to své. Tři hodiny skákání se rozplynuly, jako pára nad hrncem, jen únava přetrvávala, proto jsme ji zahnali obědem a odpočinkem.

Lanový Jungle park, to byl program na čtvrteční den. Všichni se s trasami poprali, jako tygři a dali si pořádně do těla. Nejvíce dětí šlo nejdelší základní trasu s 30 překážkami a 4 lanovými přejezdy. Odměnou pro nás byl rozchod ve Vaňkovce a oběd v restauraci, dle vlastního výběru. Unavení, ale spokojení, jsme se vydali zase zpátky do České Třebové.

Pátek byl odpočinkovým dnem, dali jsme si turistický pochod do Srnova, kde na nás čekali dobrovolní hasiči se svojí technikou. Byla to zajímavá podívaná, kde jsme si mohli všichni vyzkoušet, jak těžká je výstroj každého hasiče. Dozvěděli jsme se spoustu důležitých informací a dokonce jsme si mohli zastříkat z požární hadice. K obědu jsme si všichni opekli špekáček a hurááá zpět do Rébusu, kde jsme celý nadupaný týden zakončili.

Byl to prima týden, plný pohybu, sportu a potu. Většina z nás si posunula svoje hranice zase o kus výš. Za rok se bude těšit parta vedoucích, kterým mooc děkuji za odvedený kus práce při realizaci obou běhů Activity tábora – Hanka Janošíková, Aneta Pirklová, Filip Škeřík – bohužel nepřítomen na II. běhu, z důvodu přípravy na státnice.

S poděkováním a přáním hezkého zbytku prázdnin Pavla Šedivá – hlavní vedoucí Activity táborů

2022

Hurá za dobrodružstvím 3. - 8. 7. 2022

Letos jsme po loňské dobré odezvě, uspořádali již druhý pobytový tábor na Strojvůdcovské chatě s velice „sparťanskými“ podmínkami. Tábor jsme zahájili již v neděli odpoledne. Děti se ubytovaly, seznámili jsme se a přidělili jim indiánská jména, která jsme náhodně vybrali. Na konci tábora už měly i svá vysloužená. Děti si jména napsaly na černá přivezená trika a tato trika nosily celý týden, kam jim ještě přibyla další pobytová jména.

V pondělí je probudil zvuk velkého bubnu na rozcvičku, jako každý další den. Před snídaní jsme obdrželi pozvánku na larpovou hru, na kterou přijela spisovatelka Kateřina Pojkarová. Larpová hra byla dle námětu z její knihy. Kateřina přivezla připravené úkoly a disciplíny. Děti se dobově ustrojily dle jejího přání. Tímto hra začala, večer přijel kníže a byla velká hostina i s dary. Tímto se hra ukončila a byla to pro všechny nová zkušenost.

V úterý si indiáni vyrobili za pomocí Honzů (vedoucích), sekyrky a luky. Ty se jim moc všem povedly a líbily. Při odpoledním klidu děti vzorně odpočívaly a i spaly. Každé odpoledne, i v průběhu dne, měly možnost si zahrát míčové hry, nebo pro ty klidnější, si stavěly u stromů domečky pro skřítky. Každý večer byly tak unavené, že celkem brzo usínaly. I my!

Na středu jsme naplánovali sportovní den. Přijela nám ku pomoci dvě starší děvčata. Děti chodily po natažené lajně mezi stromy, soutěžily ve sportovních disciplínách a u děvčat, kdo chtěl, si vytvořil lapač snů a malované kamínky. Měly další možnost si napsat dle indiánské abecedy své jméno či přezdívku, opět na triko, ruku či kamínek.

Ve čtvrtek jsme si zopakovali indiánský tanec, který se pro nás naučila ,,DIVOKÝ BÝK" . Tento tanec jsme tančili v kruhu, párkrát každý den, za zvuku bubnu od ,,LASKAVÉHO ŠAMANA".  Přibylo nám další jméno na triko, pro změnu dle japonské abecedy, bylo to velmi úsměvné. Před večeří jsme si zahráli hru, loupení dárků mezi sebou, kontrolovaně. Nutno podotknout že děti jedly vše, co se jim dalo před zobáčky, byla to velká radost. Dokonce dobrovolně a s chutí sbírali borůvky, ze kterých měly 3x moučník. Celý pobyt se vydařil.

V pátek se děti zabalily a rodiče si je i s pamětním listem odvezli domů.

Tímto děkuji Všem, kdo se jakkoli podílel na chodu tohoto tábora. BRAVO!!!

Gaby Velecká

Příměšťák 4. - 8. 7. 2022

První prázdninový týden strávila skupina 19 dětí ve znamení pohody, spousty zážitků a legrace na příměstském táboře „Příměšťák 2022“. Letos jsme se všichni sešli v pondělí v budově DDM Kamarád. Po krátkém seznámení nás čekal dopolední výstup na Hory. Sice jsme si dali trochu do těla, ale pak už jsme se radovali z krásného zábavného dopoledne plného her a soutěží. Samozřejmě že nám pořádně vyhládlo, ale naštěstí byl pro nás připravený výborný oběd v restauraci Na Horách. S plnými bříšky sejít kopec dolů a pak už vyrábění v DDM. Letos si každý vyrobil táborovou placku na památku.

Druhý táborový den jsme se vydali vlakem do Mladějova na Moravě na výlet úzkokolejkou. Výletní parní vlak nás odvezl do jedenáct kilometrů vzdálené Nové Vsi. Zde jsme se dozvěděli spoustu zajímavostí z historie Mladějovské průmyslové dráhy a poté následovala opět cesta vlakem zpět do Mladějova.

Středeční sváteční den se také nesl v duchu historie. Navštívili jsme Muzeum papíru ve Velkých Losinách. Toto muzeum je součástí velkolosinské Ruční papírny. Prohlídka muzea byla velice zajímavá a všechny nadchla. Odpoledne nechyběla procházka v zámeckém parku a také trochu zábavy na hřišti.

Čtvrteční velmi brzké vstávání nikomu nevadilo. Nastal totiž nejvíc očekávaný výletní den do Prahy. Návštěva zoologické zahrady byla úžasná. Cestou zpět jsme se svezli vyhlídkovou lodí Odra. Během plavby také měly děti možnost vidět některé pražské památky. Byl to krásný, ale náročný a dlouhý den.

V pátek se všichni těšili do Aquaparku v Ústí nad Orlicí. Bohužel pro nepřízeň počasí nám muselo stačit vodní dovádění v bazénu v České Třebové. Ale i tak si všichni užili skvělé dopoledne. Po zbytek posledního táborového dne jsme v DDM zhlédli film
a pochutnali si na výborné pizze. Pak už jen se rozloučit a na viděnou za rok ????

Příměstský tábor pro ukrajinské děti 11. - 15. 7. 2022

Tábor určený pro děti z Ukrajiny byl pro nás výzvou a zároveň velkou neznámou. Přesto jsme se na něj těšili, i když určitá nervozita v nás přeci jen trochu byla. Vše ale dopadlo, jak mělo, a tak se pojďme vrátit v čase a připomenout si, co jsme všechno zažili.

Pondělní den byl především ve znamení seznamování a tvoření. Vzájemně jsme se představili, zkusili napsat svá jména v ukrajinštině a češtině. A abychom si jména rychleji zapamatovali, děti si vyrobily placky se svým jménem. Malovali jsme tašky a ve zbytku volného času si zahráli seznamovací hry. Děti nás naučily i hru, kterou hrají doma na Ukrajině.

V úterý jsme se vlakem vydali do nedalekého Lanškrouna. Z nádraží jsme se prošli k Lanškrounským rybníkům, kde jsme navštívili minigolf. Pro spoustu dětí to bylo první seznámení se s tímto sportem a věříme podle reakcí, že se dětem výlet moc líbil.

Středeční den patřil hasičům a záchranářům. Hned ráno jsme se vydali na stanici hasičského sboru Správy železnic, kde se nám věnoval velitel a jeho kolegové. Ukázali nám techniku, děti se mohly podívat do hasičského auta, a dokonce si i vyzkoušet, jaké to je držet proudnici a „hasit“. Když už jsme byli dostatečně mokří, vydali jsme se na cestu zpět na DDM, kde na nás čekal pán z Českého červeného kříže a seznámil nás se základy první pomoci. Děti pomocí her vyzkoušeli mimo jiné i masáž srdce. Na konci dne dostali krásné pexeso v ukrajinštině/češtině, za což moc děkujeme.

Na čtvrtek jsme naplánovali návštěvu na dopravním hřišti ve Svitavách. Po cestě vlakem a menší procházkou na nás čekala kola, koloběžky a šlapadla. Děti se seznámily se základy pravidel silničního provozu, půjčily si kola a ostatní možné prostředky, nasadily helmy a vyrazili do „provozu“. Když se dostatečně vyblbly, vyrazili jsme procházkou přes centrum města na vlakové nádraží a domů.

Poslední, páteční, den patřil netradiční olympiádě. Z DDM jsme se přemístili na hřiště k ZŠ Nádražní (1. stupeň), kde jsme děti rozdělili na dvě kategorie – mladší a starší, aby byla olympiáda spravedlivá, a i menší děti měly možnost vyhrát nějakou tu cenu. Čekalo je několik disciplín, za které sbíraly body. Když jsme měli sportovní výkony hotové, vydali jsme se na cestu zpět na DDM. Během počítání výsledků děti malovaly obrázky s tím, co se jim na celém týdnu nejvíce líbilo. Pak už jen přišlo samotné udílení cen v obou kategoriích – první, druhé a třetí místo bylo odměněno. Ale i ostatní děti dostaly medaili za účast a malou sladkost a drobnost na památku.

Touto cestou bych chtěla moc poděkovat všem, kteří se podíleli na možnosti toto setkání dětí uskutečnit a zpříjemnit jim několik chvil v životě.

Velké díky patří naší překladatelce, která to někdy měla opravdu hodně náročné, ale i přes to byla naprosto profesionální!

A samo sebou nesmím zapomenout na Ivču, která v krátké době vše domluvila, a díky tomu proběhl tábor bez komplikací.

Děkuji všem, kteří se nám na našich výletech věnovali a ještě jednou děkuji vedoucím za jejich obětavost, pomoc a svědomitou a skvělou spolupráci.

Věříme, že si děti týden společných chvil užily a odnesly si spoustu krásných zážitků a snad i poznaly nové kamarády.

Překladatelka Lyudmyla Isayeva, vedoucí Iveta a Lada.

Activity I. 18. - 22. 7. 2022

Předposlední červencový týden patřil obligátně sportu, mladí nadšenci se již v brzkých hodinách scházeli v klubu Rébus se svými koly. V pondělí jsme zavítali na Kozlovský kopec, a to na kolech. Po cestě jsme se zchladili v semanínském knajpovišti, což byla ve velkém vedru opravdová vzpruha. Pak už nás čekal jen náročný terén lesem vzhůru na kopec. Všichni účastníci cyklovýletu se projevili jako perfektní cyklisti. Bez jakéhokoliv zaváhání dojeli až k vytouženému cíli, kde na nás čekal oběd a úžasný výhled z rozhledny. Cesta zpátky dolů byla už pomyslnou třešničkou na dortu.

Úterka se většina z nás nemohla ani dočkat…. Vyřádili jsme se v Jump Academy Olomouc. Děti si mohly pod dohledem instruktora vyzkoušet všechny místní trampolínové atrakce - molitanová jáma, jumping pyramid, free jump, slum dunk. Všeho si děti užily dosytosti.

Středa byla pěkná makačka, navštívili jsme českotřebovskou crossfit tělocvičnu Barracks gym. Tam jsme se seznámili pod vedením zkušeného crossfiťáka Petra s jednotlivými typy vzpírání. Pak přišel čas na společný workout, u kterého jsme se všichni pořádně zapotili. Osvěžující sprcha v podobě kýble s vodou bodla opravdu všem.

Čtvrtek byl ve znamení Lasergame, ta se těší obrovské oblibě a ani letos nezklamala. Každoročně mají v aréně vždy nějaké vylepšení a všechny nás to moc baví. Energetický deficit jsme si doplnili v místním McDonaldu a hurááá domů.

Pátek byl takovým odpočinkovým dnem, který uvítal nejeden z nás. Únava a vedra nám všem dali pořádně zabrat, a proto jsme se vydali opět do Pardubic na exkurzi na Letiště Pardubice. Viděli jsme veškeré vybavení, odbavení cestujících a všechny útroby a tajné místnosti letiště, kam se běžný cestující nikdy nedostane. Byli jsme účastníky odletu dopravního letadla do Alicante a všem se nám tajil dech. Čas bohužel letěl jak splašený kůň a nezbylo nic jiného než rozdat odměny, najíst se a vydat se na poslední společnou táborovou cestu.

Závěrem bych ráda poděkovala za obrovský zájem dětí o Activity tábor, za perfektní tým, ukázkovou kázeň a úžasnou atmosféru, která panovala po celou dobu tábora. V neposlední řadě patří můj obrovský dík týmu vedoucích, Hance Janošíkové, Filipovi Škeříkovi a Martinovi Maškovi, bez nich by realizace tohoto adrenalinového tábora nebyla možná.

Pavla Šedivá - hl. vedoucí Activity táborů

Prázdniny s Kamarádem 18. - 22. 7. 2022

Letošní tábor byl ve znamení horka. Celý týden jsme měli krásné sluneční počasí bez jediné kapky deště, ale vedra byla úmorná.

V pondělí si přišli na své příznivci pizzy. Zašli jsme na exkurzi do Pizzerie Denny a děti si samy „připravily“ a hlavně dozdobily pizzu, jakou mají rády. Odpoledne v Javorce pod stromy bylo velmi příjemné. Přijeli za námi trošku větší kamarádi z Univerzity v Pardubicích s chemickými pokusy, zdravovědou a s ukázkou dopravní bezpečnosti.

V úterý jsme jeli vláčkem do Moravské Třebové. Návštěva zámečku byla zajímavá, hlavně povídání a ukázky ze středověké mučírny. No, neměli to lidé ve středověku vůbec lehké.

Ve středu nás čekal výlet do Nasavrk poblíž Chrudimi, kde jsme měli připravený program o životě Keltů. Děti si samy utkaly náramky a připravily i ochutnaly placku z mouky a také si pak tak trošku „zařádily“ při typických bojových hrách.

Ve čtvrtek jsme se vydali opět vlakem do Olomouce. Tentokrát jsme měli domluvený program v Pevnosti poznání – Kouzla s vodou. Prohlédli jsme si však celou pevnost, kde mohly děti samy vyzkoušet různé hlavolamy, hry, poznávací i naučné prvky. Myslím, že si každý našel to své. Byl to však už čtvrtý den a stále vedro. I cesta domů byla dlouhá, měli jsme i zpoždění, a tak jsme tento den byli opravdu rádi, že jsme doma.

A poslední den si přišli na své milovníci zvířátek, hlavně koní. Byli jsme v Dlouhé Třebové v hřebčíně Karlen, kde děti jezdily na koních, podívaly se do stájí a od paní Lenky se dozvěděly zajímavosti, ale i starosti s chovem koní. No a pak už nás čekal výborný oběd v „Bohemce“ i s nanukem.  Rozloučili jsme se v DDM a děti si odnesly drobné dárečky na památku.

Takže za rok ahóóóóój. / Claudie + Iveta + Sylva /:):):)

Prázdninové putování Březová n. S. 18. - 22. 7. 2022

V pondělí 18. 7. 2022 se sešlo v kulturním domě 80 nadšených dětí a čekaly, co je v tomto týdnu čeká za výlety, soutěže, hry, ale hlavně za společné kamarády.

Vzhledem k velkému zájmu o tento tábor, a tedy velkému počtu dětí, byly děti rozděleny do dvou skupin. V každé skupině pak byly rozděleny do čtyř barevných týmů. Týmy byly rozlišeny barevnými kšiltovkami.

Každá skupina měla stejný týdenní program, akorát se uskutečnil v jiný den. V pondělí dopoledne na děti čekaly soutěže a hry na atletickém stadionu. Po chutném obědě ve školní jídelně byl pro děti připraven program ve škole. V tělocvičně měly ukázku parkouru a pak si jej mohly samy vyzkoušet. V učebně pak pro ně byly připraveny pokusy se suchým ledem.

V úterý 19. 7. 2022 vyrazila první skupinka vlakem do Poděbrad. Zde navštívily Muzeum Legend, mohly se schladit ve vodních atrakcích v parku a pak následovala plavba lodí k soutoku Labe a Cidliny. Druhá skupinka navštívila Poděbrady se stejným programem ve čtvrtek.

Ve středu 20. 7. 2022 vyjela první skupinka vlastním autobusem do Králík. Seznámily se s tím, jak žijí sovy v Království sov. Následovala návštěva podzemí. Pod průvodcovským výkladem pana Škraňky si děti prohlédly pevnost Hůrku. Protože ještě zbýval čas k návratu, vyjely jsme na vyhlídku ke klášteru Matky Boží na Hedči. Zde měly děti možnost poznat široké okolí Orlických hor – Dolní Moravu a její okolí. Druhá skupinka podnikla tento výlet v úterý.

Ve čtvrtek 21. 7. 2022 odjela první skupinka vlakem do Ostravy poznávat ZOO. Výlet se všem dětem moc líbil. Nejen pro pěknou ZOO, ale i možnosti jet jiným vlakem než ČD. Cestu tam i zpět absolvovaly vlakem společnosti Regiojet. Druhá skupinka vyrazila do Ostravy ve středu.

V pátek 22. 7. 2022 jsme museli program změnit. Místo výletu na Důlní stezky, jsme zůstali ve Březové. Bylo to z důvodu pozdního příjezdu první skupinky z Ostravy, kdy došlo ke zpoždění vlakového spoje a nebylo možné přestoupit na plánovaný vlak. Pozdější vlak, kterým by bylo možné přijet domů, byl velmi opožděn a následně zrušen. Bylo nutné tedy děti dopravit domů jinak. Chtěli bychom poděkovat autobusové dopravě Hnát, která zareagovala velice rychle a děti dovezla domů z České Třebové. Po celý týden nás trápily vysoké teploty a děti byly za celý týden velice unavené, a proto jsme jim připravily lehčí oddychový program ve škole. V tělocvičně měly možnost oddychových her, ve třídách si mohly zahrát deskové hry nebo něco namalovat. Po obědě se pak podívaly na pohádku a film a následovalo ukončení celého týdne.

Ještě bychom chtěli moc poděkovat paní ředitelce Zelené za možnost strávení pátečního dne ve škole a paním kuchařkám za uvaření oběda, i když se o tom dozvěděly ve čtvrtek pozdě večer.

Parta vedoucích Pavla Cupalová, Martin Čuhel, Tereza Švancarová, Kateřina Macháňová, Eliška Macháňová, Jana Bártová, Natálie Bártová, Jitka Poslušná a potom záskok za nemocnou Jitku – Lenka Švancarová.

Prázdninové hrátky se zvířátky 1. – 5. 8. 2022

První srpnový den se stal také prvním dnem příměstského tábora, kde hlavním tématem byla zvířátka. A hned v pondělí za námi přijelo několik papoušků. Mohli jsme vidět ty nejmenší, ale i velké papoušky Ara. Nechybělo rozdělení do tří barevných oddílů, seznámení se a výroba koženého náramku.

Druhý den jsme se vydali do Častolovic. Nikoli na zámek, jak by si mohli někteří myslet. Nýbrž do mini zoo, která je v zámeckém parku. Kolem nás procházeli krásní pávi, a dokonce jsme mohli některá zvířátka zakoupeným krmením sami nakrmit.

Prostředek týdne patřil turistice. Vláčkem jsme dojeli do nedalekého Lanšperka a vyšplhali na zříceninu hradu. Pod zříceninou jsme si k obědu opekli buřty a posilněni jsme došli pěšky do Ústí na vlak a zpět do Třebové.

Ve čtvrtek teploty dosahovaly už přes třicet stupňů a nás čekal výlet do Fajn parku v Chlumci nad Cidlinou. Na tento den se děti nejvíc těšily a také si ho pořádně užily. Ať už atrakce na suchu, tak atrakce vodní. Bylo to moc prima.

Poslední den jsme vyjeli navštívit zvířátka do pardubického Ekocentra Paleta Pardubice. Děti se mohly seznámit s užovkou červenou, morčátky, myškou, želvou, agamou, sklípkanem nebo činčilou. Druhá část programu byla věnována bylinkám, ze kterých děti uvařily čaj a vyrobily bylinkové mýdlo. Na závěr jsme si rozdali odměny, popřáli hezké prázdniny a rozloučili se.

Tak zase za rok!

Hanka, Pavla a Jana

Super prázdniny 8. - 12. 8. 2022

Máme tu druhý příměstský tábor letošních prázdnin.

Na pondělí 8. 8. 2022 se jistě těšilo 71 dětí, které se přihlásily na PT Super prázdniny. Jako tradičně jsme se sešli v kulturním domě. Zde jsme se rozdělili do 7 týmů a do dvou skupin. Následoval zajímavý program cestou na rozhlednu. Jednotlivé týmy měly cestou plnit netradiční disciplíny a nejen to. Jejich úkolem bylo vymyslet název týmu, znak a pokřik. Po splnění disciplín dostal každý sladkou odměnu a šátek v barvě svého týmu, který ho bude doprovázet celým týdnem. Po dobrém obědě byly děti rozděleny do tří věkových kategorií, aby dle svého věku mohly shlédnout zajímavý vzdělávací film v Mobilním planetáriu, které bylo připraveno v tělocvičně ZŠ. Nejmenší se podívali do tajů lesa, ti větší se dozvěděli něco zajímavého o vodě a na nejstarší děti čekal svět pod mikroskopem.

V úterý 9. 8. 2022 vyrazila první skupinka vlakem do Prahy. Jejich cesta vedla na Pražský hrad, kde pro ně byla připravena prohlídka katedrály, Pražského hradu, a to s průvodcem a pak se mohli projít Zlatou uličkou. K návštěvě Prahy nesmí chybět procházka a ukázka pamětihodností Prahy (Orloj, Karlův most atd.). Výlet byl zakončen návštěvou McDonaldu. Druhá skupinka navštívila Prahu ve čtvrtek.

Ve středu 10. 8. 2022 vyjela první skupinka autobusem do Mikulova. Zde navštívila jeskyni Na Turoldu, krásnou Dittrichsteinskou hrobku a tajuplné podzemí Mikulovského zámku s obřím sudem. Druhá skupinka navštívila Mikulov v úterý.

Ve čtvrtek 11. 8. 2022 odvezl vlak první skupinku do Pardubic na laser game. Druhá skupinka si laser game vyzkoušela ve středu.

V pátek nás čekala společná cesta pěšky z Březové do Moravské Chrastové k evangelickému kostelíčku. Zde jsem si společně připravili bramborový guláš, který nám všem moooc chutnal. A nejen to bylo na programu. Díky ochotě vedení společnosti Silk a Program, kterému bychom touto cestou chtěli moc poděkovat, mohly děti navštívit výrobní prostory tohoto textilního závodu. Dalším programem bylo poznávání přírody pod vedením zkušeného pana Jana Datinského. I jemu bychom chtěli poděkovat za zprostředkování a možnosti využití prostor kolem evangelického kostelíčka a vedení programu. Po vydatném obědě, následovalo ukončení celého společného týdne.

Dále bychom rádi poděkovali vedení ZŠ za zapůjčení prostor tělocvičny pro Mobilní planetárium a kuchařkám za dobrý oběd. Poděkování také patří Městu Březová nad Svitavou, Obci Brněnec, Pohledy, Želivsko, Rozhraní, Šťudlov, Bělá nad Svitavou, Rudná a Lavičné za finanční podporu.

Parta vedoucích Pavla Cupalová, Martin Čuhel, Tereza Švancarová, Jitka Poslušná, Jana Bártová, Natálie Bártová a Lenka Mezuláníková

Vandr s partou 8. - 12. 8. 2022

Letos o prázdninách se uskutečnil již 2. ročník týdenního pobytového tábora „Vandr s partou“. Celotáborovou hrou se tentokrát staly Pokémoni. Nejen, že jsme byli všichni oblečeni do poutavých žlutých triček s obrázkem Pikachu, také jsme každý den splněním zadaného úkolu ulovili odznak a na závěr tak získali certifikát trenéra Pokémonů. Pro absolvování tohoto vandru byl nutný určitý kladný vztah k cyklistice, jelikož kolo byl náš jediný dopravní prostředek.

Vandr jsme zahájili v pondělí ráno a vyjeli z České Třebové po cyklostezce do Ústí nad Orlicí, kde na nás čekal zbytek party. V Letohradě jsme navštívili Muzeum starých řemesel a splnili tak 1. odznak – zemní. Po obědě ve Dvoře jsme dojeli do cíle, kterým nám byla ZŠ Nádražní v Žamberku. Čekaly nás čtyři noci v místní nevelké tělocvičně – kluci, holky, vedoucí – všichni dohromady!  Kdo ulovil lepší karimatku, vyhrál!  Byli jsme plní očekávání, jak to zvládneme ….

Rozdělením do tří oddílů nám byly přiřazeny i denní povinnosti – nákupy, přípravy snídaní, svačin a večeří – vždy jeden oddíl pro všechny. Večerní chvíle volna jsme trávili deskovými hrami, především turnajem v karetní pokémonové hře.

Úterý dopoledne jsme prožili v areálu školy a po obědě v místní školní jídelně podnikli cyklovýlet na hrad Litice, kde jsme absolvováním prohlídky ulovili 2. odznak – duchovní.

Na středu nám počasí připravilo nejvyšší teploty, a proto jsme se rozhodli navštívit zdejší aquapark. Dopoledne jsme turnajem na minigolfu získali 3. odznak – kamenný. Odpoledne, opět po obědě v jídelně, jsme pak prožili na tobogánech, ve vířivce či na místním beachvolejbalovém hřišti. Tady jsme ulovili 4. odznak – vodopádový. Přes veškeré preventivní opatření našeho zdravotníka nechyběl ani menší úraz a následné přivolání sanitky. Vše ale naštěstí dopadlo dobře a bez následků. Den